ANTECEDENTS HISTÒRICS: ELS PRIMERS TRENTA ANYS (1983-2013)

L’activitat sinològica als estudis universitaris lleidatans es va iniciar tres dècades enrere: concretament a l’Estudi General de Lleida de la UB, amb la traducció de Poemes de Li Bai i Du Fu (Quaderns de Ponent 3-4, 1983) i, fa quasi un quart de segle, amb el curs de doctorat intitulat Llengües tonals (EGL-UB, 1988-89). Més endavant, la unitat estructural de la UdL Sedai Laboratori de Fonètica (1995-2005) i posteriorment el Laboratori de Fonètica Aplicada / Grup de Recerca en Fonètica (Grecfon, consolidat per l’AGAUR de la Generalitat de Catalunya), adscrit al Departament de Filologia Catalana i Comunicació de la UdL, va organitzar des de l’estiu de 1995 un seguit de cursos i seminaris introductoris a l’entorn de la llengua estàndard (mandarí o putonghuà) i la cultura (història, antropologia, política, literatura, cinema, economia, etc.) de la República Popular de la Xina. Durant 18 anys, amb el curs Introducció a la llengua i cultura xineses, ofert per primer cop per la Universitat d’Estiu de la UdL a la Seu d’Urgell (1995) fins a l’actualitat, i amb el cicle de conferències "El neoimperialisme xinès" (UdL-IEI, 2011, 2012), hem estat el primer centre català, fora de Barcelona, que ha difós la llengua i la cultura xineses. Aquest fet fou reconegut pel gabinet de la presidència de la Generalitat de Catalunya en demanar-nos un informe sobre la nostra activitat en aquesta àrea amb motiu del viatge del president Pujol a la Xina a finals del segle passat. Al llarg d’aquest període s’han ofert una vintena de seminaris de trenta hores de durada, atesa la demanda d’entre 30 i 70 matriculats en els cursos de lliure elecció de la nostra universitat fins al present any acadèmic 2012-13. S’hi han comptabilitzat en total uns 750 matriculats.

A partir del curs 2008-2009, amb la intensificació d’activitats, es va constituir oficiosament l’Aula d’Estudis Xinesos (AEX), adscrita a la Facultat de Lletres. En aquest període es van introduir a Lleida els cursos de mandarí o putonghuà (xinès modern estàndard) amb tres grups, dos per a principiants i un d’avançat, en col•laboració amb estudiants xineses d’espanyol de la Universitat d’Estudis Estrangers de Tianjin que cursaven el Diploma de Estudios Hispánicos a la UdL. Un dels cursos per a principiants ha tingut continuïtat fins avui, amb mitja dotzena d'inscrits. En col•laboració amb el Servei Lingüístic-Institut de Llengües de la UdL  des del curs 2012-2013 s'ha ofert també un curs de mandarí per a principiants que va tenint continuïtat. Així, doncs, es poden comptabilitzar en una seixantena els matriculats al llarg d'aquests sis anys. Entre les activitats més rellevants desenvolupades per l'AEX destaques les tasques d'assessorament per a la CCMA (Catalunya Ràdio i TV3) amb motiu dels Jocs Olímpics de Pequín (2008).

D’altra banda, el febrer de 2013 la CEA va iniciar un curs introductori de llengua russa adreçat tant a membres de la comunitat universitària com al públic interessat en general, extern a la UdL.  El curs es va repetir l'estiu de 2013 en el marc de la Universitat d'Estiu de la UdL en col•laboració amb el Servei Lingüístic-Institut de Llengües de la UdL i amb l’EOI de Lleida.